Nerwica z napadami paniki – jak ją rozpoznać?

Temat nerwicy jest na tyle złożony, że warto omówić główne jej rodzaje. Zaczynamy od zaburzenia lęku z napadami paniki.

Jej cechą charakterystyczną jest pojawianie się w sposób nagły, „nie wiadomo skąd” bardzo intensywnego strachu. Najczęściej taki napad paniki pojawia się bez żadnej wyraźnej przyczyny. Trwa do kilku minut.

Poniżej objawy towarzyszące:

– kołatanie serca,

– pocenie się,

– zawroty głowy, zaburzenia równowagi,

– mrowienie w rękach i stopach,

– ból lub dyskomfort w klatce piersiowej.

Dodatkowych do tych objawów „z ciała” dochodzą objawy „z głowy” lęk przed umieraniem, utratą panowania nad sobą, przed popadnięciem w obłęd.

Wymienione symptomy nie muszą wystąpić wszystkie łącznie wystarczy, że pojawi się kilka z nich.

Jak zatem rozpoznać u siebie takie zaburzenie?

Po pierwsze strach ma być nagły, bardzo intensywny, bez wyraźnego źródła i powodu, ma trać nie dłużej niż kilka minut i powinno temu stanowi towarzyszyć kilka objawów wyżej wymienionych.

Zwykle diagnozuje się to zaburzenie jeżeli pacjent miał co najmniej dwa takie napady oraz po co najmniej jednym z nich utrzymywał się min. miesiąc czasu lęk przed kolejnym napadem paniki.

Czasami pacjenci zaniepokojeni objawami w postaci kołatania serca, mrowienia kończyn konsultują się z lekarzem kardiologiem czy neurologiem. Zdarza się, że napady paniki mogą występować przy hipoglikemii, nadczynności tarczycy czy innych schorzeń. Dopiero po wykluczeniu takich powodów medycznych lekarz psychiatra czy też psychoterapeuta może postawić diagnozę nerwicy z napadami paniki.

Jak leczyć to zaburzenie? O tym przeczytasz w artykule: „Leczenie nerwicy z napadami paniki”.