fbpx

Blog

5 sposobów ochrony swojego związku podczas pandemii

W czasach pandemii COVID-19 jesteśmy poddani presji na skalę nieznaną do tej pory. Stres dotyczy nie tylko nas jako jednostki ale też uderza w nasze związki i rodziny. Mierzymy się z wieloma wyzwaniami: zarażeniem koronawirusem, skutkami lockdownu w postaci utarty dochodu i kłopotów finansowych, izolacji i utarty tzw. „normalności”. Z dnia na dzień musieliśmy przejść na tryb zdalnej pracy, zorganizować w domu naukę naszym dzieciom. Tym samym przeszliśmy na 24 godzinny tryb życia z całą rodziną w swoich mieszkaniach i domach.

Tak dużo nagłych zmian w naszym życiu generuje masową ilość stresorów, które bywają szkodliwe dla naszych związków. W związku z tym szczególnie w tym czasie w cenie są wskazówki, które pozwalają parom uniknąć poważnych konfliktów, wybuchów złości czy też cichego rozpadu związków. Co ciekawe sposoby podane poniżej to wynik badań i doświadczeń wielu związków.

1. Idź do łóżka w tym samym czasie co Twój partner, praktykuj to co najmniej kilka razy tygodniowo.

Prostą metodą podtrzymania bliskości w związku jest chodzenie spać w tym samym czasie. Dlatego to działa pozytywnie na związek? Otóż jeżeli jako para idziecie razem do łóżka to jest zwykle okazja do przytulenia się, czułego powiedzenia „Dobranoc”, czy też może być to dobry moment na seks. To wszystko zwiększa uczucie intymności, wsparcia i wywołuje wzajemne pozytywne uczucia do siebie nawzajem.

2. Zaplanuj raz w tygodniu wspólny wieczór z partnerem

Praktyka wspólnego spędzania czasu sprzyja budowaniu relacji w związku. W okresie przed pandemią niektóre pary mogły się tłumaczyć, ze nie mają czasu na to aby spędzać czas ze sobą, nie stać ich na to aby raz w tygodniu wychodzić razem do restauracji. Tymczasem pandemia daje nam niezwykłą szansę na to aby zrealizować taki plan randek domowych. Nagle okazało się, że brak czasu nie jest już przeszkodą, tym bardziej kwestie finansowe nie są już problemem gdyż możliwości wyjścia są znacznie ograniczone.

Ale o co tu chodzi skoro i tak spędzamy mnóstwo czasu razem? Chodzi o czas „spędzony ze sobą” a nie obok siebie, innymi słowy aby zrobić coś razem innego niż codzienna rutyna. Jak można zorganizować sobie taki wspólny czas? Okazuje się, w okresie kiedy jesteśmy zmęczeni praca i nauka zdalną z użyciem narzędzi informatycznych najlepiej wybrać coś niezwykle prostego. Może to być wspólne gotowanie jakiegoś niecodziennego dania, gra karciana, gra planszowa czy coś tak prostego jak wspólny spacer. Zwyczaj wspólnych wieczorów z prostymi wspólnymi zajęciami może działać jak “stabilizująca kotwica”, która wzmocni nas emocjonalnie i pozwoli radzić sobie ze stresem.

3. Codziennie buduj bliskość.

W okresie pandemii ludzie czują się osamotnieni, wielu obawia się skutków zachorowania na koronawirusa stąd wszyscy potrzebujemy bliskości. Poczucie bliskości można budować poprzez kontakty werbalne jak również niewerbalne. Może to być zwykła rozmowa, którą można uruchomić poprzez zadawanie pytań, zaproszenie do rozmowy. Mogą to być zwykłe życzliwe gesty czy też dotyk fizyczny.

Poniżej kilka praktycznych wskazówek:

– podczas oglądania telewizji trzymaj partnera za rękę,

– szukaj okazji do rozmowy pytaj: „czy chcesz porozmawiać o naszych planach na weekend?”

– okazuj życzliwość, zrób coś dla partnera nawet tak prostego jak zaparzenie filiżanki jego czy jej ulubionej kawy czy herbaty.

4. Wspieraj partnera kiedy cierpi, okaż mu empatię.

Jeżeli Twój partner ma trudniejszy dzień często potrzebuje od ciebie “pozwolenia I zachęty” aby okazać swoje emocje. W dzisiejszej kulturze nie jest popularną rzeczą okazywać złość, smutek. Kiedy to u niego zaakceptujesz, wysłuchasz go, będziesz obok, to pomożesz mu poradzić sobie z w trudnej chwili. To buduje w związku intymność w znaczeniu emocjonalnym. Otóż partner, który wie, że praktycznie zawsze może liczyć na Twoje wsparcie i zrozumienie. Wtedy będzie gotów powiedzieć Ci o swoich najskrytszych refleksjach i problemach.

5. Dawaj swojemu związkowi przestrzeń na oddech.

Pandemia koronawirusa stwarza warunki kiedy cierpią inne nasze relacje z przyjaciółmi i znajomymi, czy też te z dalszą rodziną. Kwarantanna, strach przed narażeniem zdrowia bliskich nam osób powoduje, to że nasz partner staje się jedyną osobą, która ma wypełnić nasze potrzeby emocjonalne. To jednak może być jednak zbyt obciążające dla naszych związków. Jesteśmy jednostkami społecznymi, oprócz związków z partnerem dla naszego zdrowia potrzebujemy też relacji innymi ludźmi. Troski i radości bliskich nam osób, wsparcie od nich potrafi wzbogacić nasze życie. Dostarcza nam refleksji, humoru, poczucia więzi i wpływu na innych. To wszystko wzbogaca nas jako ludzi a dzięki temu możemy więcej „dawać” od siebie w naszych związkach.

Co w przypadku kiedy Wasz związek potrzebuje pomocy specjalisty? Co zrobić kiedy czujecie, że jesteście w takim miejscu, w którym powinien wkroczyć na scenę psychoterapeuta specjalista od związków. To od czego możecie zacząć to konsultacja zobacz więcej na ten temat terapia par Warszawa.